Door de vogelgriep waren alle kippen ´geruimd´. De ondernemer wilde graag opnieuw starten (leeftijd 62), de bank gaf aan dat de ‘de horizon te dichtbij lag’ en dat het opbouwen van een bedrijf te veel risico’s voortbracht. Conclusie: geen financiering via de bank. Zoekend naar andere mogelijkheden kwam crowdfunding op het pad van deze ondernemer.

‘Wij verzorgen de kippen, u geniet van het ei!’ Tijdens het ondernemersseminar over crowdfunding op 9 april jongstleden in het Markthuys WFO was dit tip 1: omschrijf je droom in één zin. Met die ene, eerste zin, moet u kenbaar maken waar u voor staat. U moet de ander ‘triggeren’ bij te dragen aan de verwezenlijking van uw droom.

Oké, bovenstaande is vast eenvoudig verwoord maar in grote lijnen is dat wel waar het om gaat. U moet in één keer de ander weten te binden en te boeien. Nog beter te enthousiasmeren om met u die stappen te zetten die de bank niet met u wil/durft te zetten.

Kom ik gelijk bij tip 2. Wat u vraagt moet wel realistisch zijn. “I have a dream” klonk voor sommigen als een utopie, echter over die zin was goed nagedacht. U moet de ander met heldere informatie vertellen wat uw droom is, uw doel, en op welke wijze u die stappen denkt te realiseren. Dat maakt het al minder vrijblijvend en doet u misschien al een beetje denken aan de geldschieter die u niets in uw plannen zag: de bank.

Tip 3 die ik u geef: Niet overvragen! Vraag niet aan drie mensen € 50.000,00 of aan 10 mensen € 15.000,00. U vraagt ‘in stappen’ en denkt na over wat u die ander kunt bieden voor wat u vraagt. Als voorbeeld geef ik mijn droom: Een vakantiehuis op de Bahama’s gerund door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Mijn ‘trigger’: Afstand is geen belemmering als je je thuis voelt in je werk. Als tegenprestatie stuur ik jaarlijks een groepsfoto van het personeel aan een ieder die € 25,00 heeft gedoneerd. Waarom jaarlijks? Omdat ik hen op de hoogte wil houden van mijn droom en hun investering. Voor verschillende bedragen bied ik andere dingen wat eindigt met een jaarlijks verblijf. Oftewel, voor het geld wat ik krijg geef ik de ander iets dat aansluit bij wat zij verwachten bij hun donatie.

Ook hier zit een raakvlak met de bank. Alleen bij de bank bepaalt de bank dat hij in vaste termijnen en tegen x% rente het geld terug wil zien. Zij verwachten van mij geen foto, verblijf of wat dan ook.

Tip 4 is een uitdaging: Zet uw hele netwerk in met het verzoek uw droom waar te maken en vraag hen hetzelfde te doen. Des te meer mensen uw droom delen, des te groter de kans op succes. U begrijpt dat de formulering van de droom/uw plan dus echt pakkend moet zijn. Dat het kan om vanuit het niets veel mensen actief te maken is op verschillende manieren al gebleken. Wat dacht u van de icebucket challenge die ineens opkwam, als een storm over de wereld ging en na enige tijd in alle rust verdween. Of een echt crowdfunding voorbeeld zoals de ledlampjes van WakaWaka.

Tip 5: geloof in u zelf en uw droom. Deze week stond er nog een mooi voorbeeld van een succesvolle crowdfunding in de krant. Een man uit Groningen wilde een jaar lang een ‘gratis’ basisinkomen van € 1.000,00 in de maand. Hij wilde nuttige sociale dingen doen zonder dat hij een bijstand of ander soort uitkering wilde ontvangen. En dit gaat lukken! Mensen zijn bereid hier aan bij te dragen. Fantastisch toch?
Voor meer tips over crowdfunding raad ik u aan op internet te kijken, dan wel net als ik naar één van de seminars hierover te gaan. Wilt u weten door wie ik zo enthousiast ben geworden, neem dan vrijblijvend contact met mij op via 06-22485196.